top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תayeletelad

כאבי מחזור- דיסמנוריאה PMS

עודכן: 30 במאי 2021

הווסת הראשונה בקרב נערות בריאות מתחילה


בסביבות גיל 13 בממוצע, כאשר טווח זה משתנה בין הגילאים 11-18 ובשנים האחרונות ניתן לראות בגילאים יותר מוקדמים.

במצב תקין ומאוזן, הווסת מופיעה כל 28 ימים ולפי הראייה הסינית, הטווח שבין ה-24-35 ימים עדיין נחשב נורמלי. הווסת נמשכת בממוצע 3-7 ימים. הדם הוא אדום בהיר, ללא קרישי דם, ללא ריח ואינו דביק או מימי.


למעלה ממחצית הנשים בעולם בשנות פוריותן, חוות סימפטומים של מחזור כגון: כאבי בטן תחתונה וגב תחתון, חולשה של הגפיים, כאבי ראש/ מיגרנה, כאב דוקר ומושך בירכיים, סחרחורות, נפיחות ורגישות בשדיים, מצבי רוח משתנים, חולשה ועייפות, במקרים חמורים עילפון, בחילות או הקאות .


הסימפטומים לרוב מופיעים מספר ימים לפני קבלת הווסת החודשית (הדימום) ובמהלך הווסת, בסיומה לרוב הסימפטומים חולפים אך אצל נשים מסוימות, ממשיך להופיע גם בסיום הווסת, מה שמצביע על חולשה.


מדוע אישה אחת סובלת יותר ואחת פחות?

לפי הראייה הסינית, כאשר הגוף מאוזן, כלומר, כשאין חסימות/ עודפים/ חסרים בגוף והזרימה של הדם והצ'י בגוף תקינה וללא הפרעות, רוב הסיכויים שהאישה תחווה מחזורים יותר קלים .

אורח חיים של כל אישה ואישה שונה, וישנם כל מיני גורמים אשר יקבעו את אופן קבלת המחזור החודשי, לדוגמא:

פעילות גופנית- ישנן נשים שאינן מתאמנות כלל ואינן בתנועה ומצד שני את אלו שמתאמנות (לעיתים יתר על המידה).

איך האישה מעבירה את היום- האם היא בתנועה? האם יושבת רוב שעות היום (לדוגמא בעבודה משרדית), עמידה ממושכת על הרגליים.

תזונה- צריכת אלכוהול, תזונה שומנית ומטוגנת, אוכל מעובד- לרוב יגרמו לתקיעות בגוף מאחר ותזונה זו מעמיסה על הכבד בפירוק וניקוי הרעלים.

מתח- מה רמת המתח בחייך? כשאנחנו לחוצות, אוטומטית נוצרת התכווצות של שרירי הגוף, הנשימה שלנו הופכת לשטחית והזרימה של הדם והצ'י בגוף לא חלקה. כל הזמן אני חוזרת ומציינת למטופליי שסטרס הוא אחד הגורמים העיקריים לכל מיני מחלות, תופעות וסינדרומים.


הגורם לכאבים במהלך הווסת הוא התכווצות והתרחבות של כלי הדם המובילים לרחם, הגורם להתכווצויות במהלך הוסת הוא חומר אנדוגני (המיוצר בגוף) בשם פרוסטגלנדין, כשרמתו גבוהה הוא מכווץ את שרירי הרחם וגורם לכאב.


יש להבדיל בין דיסמנוריאה ראשונית לשניונית

ראשונית- כאבי ווסת חזקים לרוב מופיעה אצל נשים בריאות.

שניונית- לרוב מופיע מעל גיל 30, כאבים כתסמין לבעיה גניקולוגית כגון: אנדומטריוזיס, אדנומיוזיס, ציסטות על גבי השחלות ומיומות. ,PID



איך ניתן לטפל בכאבי מחזור?

הטיפול האולטימטיבי הינו טיפול ברפואה סינית אשר משלב דיקור, טווינא, תזונה, צמחי מרפא ואורח חיים בריא. הטיפול הראשון כולל אבחנה מקצועית אשר מטרתה להבין מה שורש הבעיה והיכן מקור הכאב.

הדיקור עדין לעיתים מורגש אך בהחלט לא כואב. המחטים הינן דקות (בעובי שערה) וברוב האזורים הן מוכנסות בצורה שטחית מאד, אך עמוק מספיק כדי לגרות את הנקודה ולהביא לפעולה הרצויה. הגירוי של המחט בנקודות מסוימות עוזר לשלוח דם לאזור הפגוע וע"י כך לפתוח את החסימה שיצרה את הכאב וכמו כן, הדיקור גורם לשחרור אנדורפינים- חלק מקבוצה של חומרים המצויים באופן טבעי במוח ומסייעים לשיכוך כאב ולשיפור מצב הרוח.


תזונה- כשבוע לפני קבלת הווסת אני ממליצה לשנות מעט את התזונה ולהפחית מזונות מזיקים אשר יוצרים תקיעות בגוף. בהתאם לאבחנה, נשים אנמיות שנוטות לחולשה אני ממליצה לצרוך באופן יומיומי תזונה אשר מחזקת דם, נשים שסובלות מחום –ממליצה על תזונה מקררת ותומכת. נשים שסובלות מקור- ממליצה על תזונה מחממת ומזינה. נשים שסובלות מעודף לחות (לדוגמא נשים עם שחלות פוליצסטיות, או נשים עם הפרשות וגינליות) ממליצה לאכול תזונה שמתמירה את הלחות כמו כן, להוריד מוצרי חלב, סוכרים וקמח לבן.


צמחי מרפא סיניים וחליטות לתה- לא בכל מקרה אוסיף צמחים. בהתאם לאבחנה ובחומרת המצב ובנוסף בהתאם לאופי המטופלת והיענות לטיפול.


לסיכום:

בקליניקה אני מטפלת בעיקר בנשים, אחת השאלות הבסיסיות שלי בטיפול, זה איך המחזור החודשי.

דרך תשובתה של המטופלת אני יכולה לקבל תמונה כללית על מצבה ובהתאם לטפל בה.

ברפואה הסינית לעיתים מקבץ רחב של סימפטומים ותסמינים משתפרים ברגע שאני מאזנת את המטופלת.


אחרי ליווי מאות נשים שחוו תופעות דומות, אני יכולה להגיד לך שיש דרך להקל עלייך. שמי איילת אלעד פרקל, בעלת קליניקה ברפואה סינית מעל עשור, המתמחה בטיפול בנשים.

מזמינה אותך לסדרת טיפולים שתגרום לך לעבור את התקופה הזאת של החודש בנעימים.


מוזמנת לכתוב לי בוואטסאפ או ליצור קשר בטלפון : 054-3456432





24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page