top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תayeletelad

חיזוק מערכת חיסונית לקראת החורף

החורף בפתח ויחד איתו יש באוויר הרבה התעטשויות, שיעולים קלים, קינוחי אפים וכו'...

הסתיו והחורף הם עונות שגופנו, חשוף יותר לפגיעה מהסביבה החיצונית וזה מתבטא בחשיפה לחיידקים ווירוסים או לחלופין מחשיפה למזג אוויר שמלווה בקור ורוח.

בימים האלו שמזג האוויר עוד הפכפך במדינתנו, זהו הזמן לחזק את המערכת החיסונית.

המערכת החיסונית שלנו מורכבת מאיברים, תאים ומולקולות ותפקידה להגן על גוף האדם מפני פלישת מיקרואורגניזמים פתוגניים כגון: חיידקים, נגיפים, טפילים ופטריות.

החיסרון הגדול שהוירוסים והחיידקים משגשגים בקלות ומעוברים מאחד לשני, במיוחד כאשר החללים בהם אנו שוהים הינם סגורים ולא מאווררים ולכן רצוי תמיד להשאיר פתח אוורור קטן במקום בו אנו שוהים.

הרפואה הסינית ידועה ביסודה כרפואה מונעת. היא מביאה את הגוף לאיזון מערכתי, בעזרתו הגוף מסוגל להתמודד עם גורמי מחלה שונים בצורה טובה יותר.​


בספר רפואה סינית עתיק מאוד בשם ה- Nei Jing , קיימת אמרה: "טפל בגופך, לפני שהוא יחלה..."

לכל אדם חולשות גופניות או בריאותיות העלולות לחשוף את גופו למחלות שונות.

על פי הרפואה הסינית, ישנם שלושה איברים עיקריים הקשורים למערכת החיסונית:

ריאות, כליות וכבד.

הריאות: ברפואה הסינית המסורתית אנו רואים את הריאות באופן מיוחד מאחר והריאות ממוקמות מבחינה אנטומית בחלק העליון של החזה, זהו למעשה האיבר הפנימי היחידי שיש לו קשר לסביבה החיצונית.

הריאות משמשות קו הגנה ראשוני :

1. הריאות שולטות על העור ובזמן פתיחתן וסגירתן של הנקבוביות, מחלות רבות יכולות לחדור לגוף.

2. האף נחשב לפתח העליון של הריאות ומאוד קל לחיידקים להיכנס דרך האף או הפה במורד הגרון ישר לריאות.

בזמן מחלה הסימפטומים של הריאות יהיו:

שיעול, התעטשויות, נזלת, אף סתום ובהמשך יכול להתפתח לכאב או דלקת בגרון, סינוסיטיס, דלקת ריאות, שפעת וחולשה כללית.

הכליות: ממוקמות בצידי הגב התחתון, לפי הרפואה הסינית הן מאחסנות את התמצית ואת האנרגיה החיונית המקורית שמקורם מההורים. מדובר על השלב מלפני ההפריה ועד הלידה, כשהעובר יוצא לעולם, הוא נולד עם מערכת חיסונית מתפקדת אך לא בשלה לחלוטין ולכן אומרים ששלב ההנקה מאוד חשוב לתינוק כי הוא מקבל את חסינותו מחלב אמו.

הכליות תומכות בשאר האיברים בגופנו ולמעשה הן נחשבות למקור תמיכה במערכת החיסונית שלנו.כשהצ'י (אנרגיה) חלש, הגוף שלנו יכול לפתח מחלות בקלות ומשך ההחלמה עלול להיות ארוך.

הסימפטומים בחולשת הכליות: כאב גב תחתון, כאב ברכיים, כאב ו/נפיחות בקרסול, חוסר אנרגיה, זיכרון לקוי, לבידו נמוך, אימפוטנציה, גלי חום והשתנה תכופה בלילה.


הכבד: נחשב איבר חשוב בהקשר למערכת החיסונית. אחראי על זרימה חלקה של הצ'י (האנרגיה) בגוף. הכבד שולט ברגשות; כאשר אנשים לחוצים או מדוכאים לאורך זמן הכבד יושפע מזה ויחליש את המערכת החיסונית, לאנשים אלה לרוב, יותר קל להתקרר או לחלות בשפעת .

הסימפטומים העיקריים בחולשת הכבד: צוואר וכתפיים נוקשים, כאבי ראש ומיגרנות, נרגנות ועצבנות, לחץ ומועקה בחזה, כאבים בצידי הצלעות, דיכא


ון, חלומות טורדניים וכאבי מחזור בנשים.


יש עוד מגוון סימפטומים שקשורים לאיברים אלה, אך


אינני אפרט אותם במאמר זה, אך אם זיהית אחת מהתופעות הנ"ל ובנוסף יש נטייה לסבול משפעת, התקררויות חוזרות ויש חולשה כללית, כנראה שהמערכת החיסונית שלך חלשה.

חיזוק מערכת החיסונית יכול להיות תהליך איטי, אך תוצאותיו ניכרות ככל שמתחילים יותר מוקדם, כך נצליח לעבור את החורף בשלום ולהיות מחוזקים ומחוסנים יותר.

איך אפשר לחזק את המערכת החיסונית?

יש קשר בין אורח החיים והתזונה שלנו לשיפור תפקוד מערכת החיסונית להלן כמה טיפים על שמירת הגוף שלנו ומניעת מחלות:

1. פעילות גופנית מאוד חשובה, עם זאת כשמתאמנים בחוץ בחורף, יש להיזהר מהרוח, קור והגשם, בזמן ואחרי האימון הנקבוביות שלנו פתוחות ולכן יש להקפיד על לבוש מתאים. רצוי במיוחד לכסות את אזור העורף והגב התחתון.


2. שינה מספקת- מאוד חשובה להזנת הגוף ושמירה על האנרגיה. מחסור בשעות שינה מעודד הפרשת חומרים מעודדי דלקת ופוגע בכושרה של מערכת החיסון. מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי Achieves of Internal Medicine הראה שאנשים שישנים פחות משבע שעות בלילה חשופים פי שלושה לפתח תסמיני שפעת והצטננות.


3. בחורף, מאחר וקר הגוף שלנו צריך חימום נוסף (מעבר ללבוש ומכשירי חימום), רצוי לאכול ארוחות מזינות וחמימות- בישול איטי כגון קדרות, מרקים, ירקות שורש, קטניות ודגנים מלאים, אגוזים ושקדים לא קלויים, שיני שום טרי, תבלינים (ג'ינג'ר, כורכום, קינמון, הל, ציפורן).

4. באורח חיים יומיומי מאוד לחוץ ומתוח, חשוב למצוא זמן להירגע ולשחרר את הלחצים.

5. להימנע בחורף משתייה או אכילת מזון קפוא על מנת לשמור על זרימה חלקה, במיוחד לנשים שסובלות מכאבי מחזור או אנשים עם דלקת מפרקים.

6. עם הופעת סימני ההתקררות רצוי לשתות חליטת תה עם ג'ינג'ר טרי או לחלופין חליטת Cong Bai- החלק הלבן של הבצל הירוק- חותכים שניים-שלושה ראשים של הבצל , מביאים לרתיחה ולאחר מכן, מנמיכים את הלהבה וממשיכים בבישול למשך 15 דקות , מקררים ושותים.

7. צריכת ויטמין C




עיקר הטיפול ברפואה סינית לחיזוק מערכת החיסון משלב: אקופונקטורה (דיקור) ופורמולות צמחי מרפא סיניים, תוך מתן דגש על תזונה.

במקרים רבים טיפול ברפואה סינית ימנע את הצורך בטיפול תרופתי ויעזור לגוף לשקם את עצמו ולהימנע מהידבקויות חוזרות ונשנות במחלות של מערכת החיסון כגון שפעת, דלקות גרון, דלקות במערכת הנשימה וכדומה.


6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page